8 powodów, dlaczego lepiej współpracować z mikro influencerami

8 powodów, dlaczego lepiej współpracować z mikro influencerami

Na początku stycznia 2018 roku na wielu blogach i serwisach można było przeczytać o nadchodzących, marketingowych trendach. Wśród propozycji i pojawiających się prognoz najczęściej wymieniany był Influencer Marketing. Dlaczego? Cóż, zapewne dlatego, że na fali popularności współpracy marek z instagramowymi i youtubowymi twórcami wielu marketerów zapowiadało zwiększenie budżetu na tego rodzaju promocję.

  • Krzysztof Baranowski
  • 05.07.2018
  • 6 minut

Od styczniowych prognoz marketingowych trendów minęło już ponad pół roku. Obserwując przez ten czas reklamową scenę chciałbym zaproponować skupienie się na współpracy z mikro influencerami. Mam ku temu 8 powodów i jedną złotą myśl: Lepiej mieć 10 partnerów mających po 10 tysięcy obserwujących na Instagramie, niż jednego mającego 100 tysięcy.

1. Większa wiarygodność i autentyczność

Influencerzy zdobyli dużą popularność dzięki temu, że byli autentyczni i prawdziwi. Właśnie za to ludzie ich pokochali. Obecnie jednak najwięksi influencerzy osiągnęli poziom sław i wiele osób podchodzi do nich z pewną rezerwą. Wiążę się ona z odpornością na sponsorowane wpisy. Widać to po popularności postów sponsorowanych w stosunku do tych neutralnych.


Źródło: https://www.instagram.com/mrs__harmony/

Tego typu myślenie nie jest jeszcze obecne w odbiorze wizerunku mikro influencerów. Prawdopodobnie wynika to z mniejszych zasięgów, które nie wywołują podejrzeń o współpracę z prezentowaną na zdjęciach marką.

2. Większe zaangażowanie

Badania potwierdzają ciekawą zależność: im więcej osób obserwuje dany profil, tym silniej spada zaangażowanie całej grupy. Powód? Gwiazdy Internetu ściągają do siebie również osoby mało zaangażowane. Mniejsza liczba osób obserwujących sprawia, że przed kliknięciem lubię to, dwa razy obejrzymy nasz lajk z każdej strony. Dzięki temu mikro influencerzy mają grupę osób, które są bardzo aktywne. Możliwe też, że algorytmy sieci społecznościowych lepiej wspierają mikro influencerów, aby mogli rozwijać swoją społeczność.


Źródło: https://bit.ly/2nN1DFv

Warto jeszcze spojrzeć na liczby. Mikro Influencerzy mają bardziej angażujących się odbiorców. Jednak, o jakich dokładnie liczbach mowa? Według statystyk opublikowanych przez Adweek jest ich aż o 60% więcej.

Ponadto ciekawe jest także badanie przeprowadzone przez Markely, z którego wynika wręcz, że najoptymalniejszą liczbą fanów obserwujących profil jest liczba od około 1 tysiąca do 10 tysięcy.


Źródło: https://bit.ly/2MKbAMi

3. Lepszy współczynnik kosztu do efektu

Najbardziej pożądanym efektem działań w social media jest zaangażowanie fanów (komentowanie, udostępnianie i lajkowanie publikowanych wpisów). Cena za post na kontach mega influencerów może wynieść nawet 250 tys. dolarów – dane według badań przeprowadzonych przez st. Joseph Comunnications opublikowanych na Social Media Today. Cena ta wynika z zasad rynkowych, a nie faktycznej wartości. Te same zasady popytu i podaży powodują, że ceny postów zamieszczanych przez mikro influencerów są dużo tańsze. Przeznaczając te same środki finansowe na wielu influenserów uzyskuje się dużo lepsze efekty, niż inwestując to w jednego dużego influencera.

4. Łatwy kontakt

Popularność influencer marketingu powoduje, że Ci najbardziej wpływowi są oblegani przez wiele firm jednocześnie. Najpopularniejsi influencerzy często mają wydelegowane osoby, które analizują składane oferty. Czasami są to nawet całe agencje, które ich (influencerów) obsługują. Wady? Przede wszystkim wydłużony czas oczekiwania na nawiązanie samego kontaktu oraz większa cena. Mikro influencer najczęściej działa sam. Bezpośredni kontakt przekłada się na samą jakość kontaktu – po prostu milej i łatwiej współpracuje się, rozmawiając bezpośrednio z osobą, która ma być najbardziej zaangażowana.

5. Bardziej lojalni

Z racji tego, że mikro influencer ma mniej zapytań ofertowych, ma jednocześnie więcej czasu na poznanie brandu, firmy i jego produktu. Chętniej wiąże się na dłużej i bardziej się angażuje tworząc przy tym relację bardziej pogłębioną.

6. Więcej komentarzy

Współpraca z wieloma influencerami jest lepsza również dlatego, że każdy influencer prowadzi dialog ze swoją społecznością. Nawet jeśli mega influencer ma swoich ludzi do odpowiadania na komentarze nie będzie w stanie zaangażować się w pełni w tak dużo dialogów, jak w przypadku wielu mikro influencerów w jednym czasie. Mikro influencerzy wygenerują dużo więcej „buzzu” w mediach społecznościowych, a dokładniej o 22 razy więcej!


Źródło: https://bit.ly/2KH9oEY

7. Większa penetracja rynku

Grupa influencerów zawsze będzie prezentować lepsze dotarcie do nisz. Duzi gracze mają duże zasięgi, ale kierowane są one do bardziej ogólnej grupy odbiorczej. Mniejszych influencerów można dobrać pod konkretne potrzeby. Dzięki temu dotrą oni z naszym komunikatem (produktem) do odbiorców, na których najbardziej zależy danej marce.

Współpraca z większą liczbą influencerów powoduje także, że komunikat o danej marce może pojawić się na wielu różnych platformach (i w wielu różnych formatach).

8. Elastyczny budżet

Współpraca z dużym influencerem wymaga dużego budżetu już na samym początku. Natomiast współpraca z mikro influencerem zaczyna się z mikro budżetem. Na początek można zacząć od współpracy barterowej i w miarę badania efektywności zwiększać budżet o ustalone kwoty.

Przeszkody

Skoro współpraca z influencerami jest tak bardzo skuteczna i ma tyle zalet, dlaczego tak mało firm z niej korzysta? Cóż, taka współpraca wiąże się z kilkoma trudnościami:

  • współpraca z wieloma influencerami jednocześnie jest dużo trudniejsza logistycznie, niż obsługa jednego konkretnego
  • śledzenie efektów współpracy, rozproszonych pomiędzy wieloma influencerami, wymaga więcej czasu
  • trudniej prowadzić rozliczenia finansowe z większą grupą
  • trzeba uważać na sztuczne konta (pseudo)influencerów
  • zaangażowanie mikro influencerów często będzie wymagało od nas większego wysiłku w ich edukację

Jednak są to wyzwania warte naszego zaangażowania. Ich pokonanie pozwala bowiem wypłynąć na błękitne wody wysokiej stopy zwrotu z inwestycji.


Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł i chcesz podzielić się swoją opinią, napisz do autora k.baranowski@skivak.pl