Inwestujemy w innowacje
Najciekawsze akcje marketingowe przeprowadzone w mijającym roku.
Oczywiście staramy się, aby wszystkie nasze działania były atrakcyjne dla Klientów i skuteczne, gdybym jednak miał coś wyróżnić, to pewnie ożywienie POLOzaurów, wdrożenie w rekordowo krótkim czasie m-commerce – modułu C&C w naszej aplikacji oraz kampanie „Kupujcie polskie produkty i wspierajcie rodzimych dostawców”, będącą jednym z wielu działań i elementów, które doprowadziły do przyznania naszej sieci godła promocyjnego Teraz Polska w kategorii Usługi.
To pierwsze działanie to nie tylko kolejne wspierające nowe brandy dostępne w naszej sieci, ale także precyzyjne poszerzanie wybranych segmentów grupy docelowej, w tym przypadku rodziców z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. Jest to też potwierdzenie jak istotny w naszym marketingu jest product placement i oczywiście atrakcyjny, dobrze dopasowany kontent.
Wprowadzenie na rynek naszej usługi click&collect z poziomu aplikacji, w dodatku jako przewaga wobec konkurencji od razu w całej sieci i z całą ofertą, to nie tylko kontynuacja procesu transformacji cyfrowej naszego biznesu, ale także odpowiedź na gwałtowny w kontekście pandemii wzrost zainteresowania tego typu usługami wśród Klientów kategorii FMCG.
Ostatnie działania, czyli kampania „Kupujcie polskie produkty i wspierajcie rodzimych dostawców” to także stały element wynikający z naszej strategii i DNA w 100% polskiej firmy. Czujemy się nie tylko akcyjnie, ale i na co dzień odpowiedzialni za promowanie takich postaw wśród konsumentów i jesteśmy przekonani, że szczególnie w tych obecnych, trudnych czasach ich efektem jest realne wsparcie dla naszych polskich dostawców. W kontekście polskości w działaniu naszej organizacji na pewno warto podkreślić raz jeszcze, że w ostatnich latach doceniona była ona już 3 razy z rzędu przez kapitułę godła promocyjnego Teraz Polska, przyznając je nam zarówno za produkty jak i w kategorii Usługi.
Kluczowe kanały komunikacji? Jak to się zmieni w 2021?
Już od kilku lat sukcesywnie modyfikujemy i dostosowujemy strukturę narzędzi marketingowych i komunikacyjnych w taki sposób, aby realizowała ona założenia wynikająca ze strategii rozwoju biznesu i oczywiście uwzględniała trendy rynkowe. Ze szczególnym naciskiem na zmieniające się zachowania konsumenckie oraz digitalizację.
Z pełną odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że nasze aktualne działania spełniają kryteria marketingu 360°, są zintegrowane, spójne i co ważne, dzięki prowadzonemu od kilku lat pomiarowi NPS, w oparciu o wdrożoną platformę CX (customer experience), uwzględniają oczekiwania naszych Klientów.
Największe wyzwania, jakie stoją przed firmą.
Z poziomu strategii rozwoju całej organizacji to na pewno kontynuacja transformacji cyfrowej, uruchomienie trzeciego centrum logistycznego, dokończenie procesu modernizacji sieci, rozwój organiczny – pozyskanie nowych lokalizacji. W obszarze marketingu wyzwaniem niewątpliwie będzie utrzymanie obecnych i pozyskanie nowych Klientów, stąd wspominane wcześniej działania, między innymi precyzyjnie poszerzające poszczególne grupy celu. Wyzwaniem dla całej organizacji będzie także dalszy rozwój e- i m-commerce. oraz inwestycje w IT, w szczególności wdrożenie SAP S/4HANA for Retail. Pamiętając, że corem biznesu jest handel w kanale tradycyjnym, będzie to oznaczało, np. w przypadku usługi C&C, zmiany w funkcji sklepów stacjonarnych.
Najistotniejsze trendy.
Niewątpliwie ważnym trendem jest wzrost zainteresowania Klientów FMCG e- i m-commerce, szczególnie uwidoczniony w bieżącym roku. W mojej ocenie, nawet jeśli poziom zainteresowania zakupami np. w modelu C&C obniży się po opanowaniu pandemii, to i tak duża grupa Klientów, która zdecydowała się na skorzystanie z usługi, będzie nadal z niej korzystała.
Nowe trendy, zarówno w sposobie dokonywania wyboru dostawców produktów FMCG jak i sposobu ich zakupu w dalszym ciągu i to nawet z większą siłą z uwagi na wzrost siły nabywczej, narzuci nam także pokolenie Z.
Osobiście uważam, że innym istotnym trendem będzie dalszy wzrost znaczenia praktycznego wykorzystania doświadczeń Klientów, czyli CX. Co istotne nie chodzi tylko o pomiar NPS i zbieranie wiedzy nt. doświadczenia Klienta. Chodzi o umiejętność reagowania w czasie rzeczywistym na negatywne zaskoczenia w jego trakcie, tak aby móc zapobiec podobnym negatywnym doświadczeniom kolejnych Klientów.
W 2021 według mnie będziemy także obserwować dalszy wzrost znaczenia produktów i kategorii funkcjonalnych: convinience, superfoods, bio, eko czy vege.
Na koniec myślę, że wszyscy liczący się na rynku gracze będą musieli pod wpływem rosnących oczekiwań, a nawet presji, coraz bardziej świadomych proekologicznie konsumentów, wdrażać praktyczne i widoczne rozwiązania w tym obszarze. POLOmarket już od kilku lat przy okazji modernizacji starszych i budowy nowych obiektów ma to na uwadze. Inwestujemy w rozwiązania technologiczne i proekologiczne obejmujące między innymi fotowoltaikę jako alternatywne źródło energii, urządzenia chłodnicze zasilane czynnikiem CO2, systemy odzysku ciepła, a także energooszczędne oświetlenie ledowe wewnętrzne i zewnętrzne.
Kondycja branży. Szanse i zagrożenia.
Od kilku lat obserwujemy istotne zmiany jeśli chodzi o funkcjonujące na rynku FMCG sieci handlowe. Wielu operatorów nie wytrzymało silnej konkurencji, nie przygotowało się odpowiednio wcześniej, nie potrafiło wypracować optymalnych modeli handlowych i oferty produktowej, nie mieli odpowiedniej strategii. POLOmarket „odrobił zadania” w wymienionych obszarach, co już przekłada się na bardzo dobre wyniki. Sieć zawsze miała dobrą i stabilną sytuację finansową, a przede wszystkim płynność. Kryzys gospodarczy nie tylko wpłynie na nastroje konsumentów, ale także wymusi na nich zmianę zachowań, zwłaszcza kryteriów którymi będą kierowali się przy wyborze miejsca zakupów i konkretnych produktów. Już teraz obserwujemy wzrost znaczenia ceny i promocji na tle innych czynników, co dla detalistów oznacza konieczność prowadzenia agresywniejszej polityki w tym zakresie, a to finalnie przekłada się na poziom realizowanych marż i rentowność biznesu.
Inwestycje.
Nasza sieć stale inwestuje w wielu obszarach – nowe sklepy, nowe, trzecie już centrum logistyczne w Swarożynie, przy A1, najnowsze oprogramowanie SAP S/4HANA for Retail, odnowienie flota i wiele innych. W obszarze marketingu są i będą to na pewno kolejne inwestycje w nowe kanały komunikacji i nowe narzędzia pozwalające na prowadzenie skutecznego marketingu i sprzedaży w oparciu o mobile, e-marketing, e- i m-commerce.