Jaki był miniony dla polskich eksporterów?

Rozmowa z Malwiną Żyto-Dumitrescu, Business Development Managerką w rumuńskim oddziale Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Bukareszcie.
Opublikowano 07/02/2023

Według danych opublikowanych przez GUS w pierwszym półroczu 2022 roku eksport towarowy Polski wynosił 165.402,1 mln EUR i był o 19,1% większy niż w pokrywającym się okresie 2021 roku. Eksport towarów w każdym miesiącu tego roku wykazywał tendencję wzrostową do analogicznego okresu z lat poprzednich, co daje imponująco wysokie wartości na poziomie 314,710,7 mln EUR.

Malwino, biorąc pod uwagę powyższe dane, jak mogłabyś podsumować miniony rok pod kątem aktywności polskich eksporterów w Rumunii?

Na te dodatnie wyniki składa się wiele czynników. Istotna jest oczywiście aktualna sytuacja geopolityczna, ale ogólnie wśród czynników wyróżniających Polskę, jako kraj eksportowy, na pewno warto wspomnieć o konkurencyjności jakościowej i cenowej polskich produktów, ale również o rosnącym popycie na polskie produkty.

Biorąc po uwagę wymianę handlową pomiędzy Polską i Rumunią, reprezentując Zagraniczne Biuro Handlowe PAIH-u w Bukareszcie również tę tendencję zwyżkową widzimy, ale także coraz większe zainteresowanie polskich przedsiębiorców tym właśnie rynkiem. Jest to istotna informacja dla polskich producentów zainteresowanych nowymi rynkami zbytu. Rumunia to bardzo duży rynek (największe ludnościowo państwo bałkańskie) dający szerokie szanse na znalezienie swojej niszy. Kraj rozwija się w tempie bardzo dynamicznym i ze względu na brak dużej konkurencyjności w porównaniu z zachodnimi rynkami, jest potencjalnie rokującym obszarem ekspansyjnym. Polskie produkty są bardzo dobrze odbierane, a sami przedsiębiorcy chwalą sobie współpracę z Polską. Warto wspomnieć, że Rumunia ze swoim portem w Konstanty otwiera horyzonty na cały basem Morza Czarnego, jak i również na resztę Bałkanów.

Jakie błędy firmy chcące wejść na rynek obcy popełniają najczęściej? Jak ich uniknąć?

Często spółki nie są dostatecznie przygotowane, nie posiadają wystarczającej wiedzy dotyczącej prowadzenia biznesu na danym rynku, nie znają charakterystyki i dynamiki rynku oraz nie posiadają konkretnej strategii – kluczowej w tym procesie. Uważam, że PAIH i jego Zagraniczne Biura Handlowe to priorytetowy punkt kontaktu dla każdego początkującego eksportera. Działając na zagranicznych rynkach, które bardzo dobrze znamy, pomagamy przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji za granicą, oferując informacje dotyczące specyfiki rynku, konkretnych branż czy wskazania potencjalnego partnera.

  • );

Jak wygląda perspektywa na 2023 rok, jeśli chodzi o rozmowy z polskimi firmami, które rozważają ekspansję zagraniczną?  

Wybuch pandemii w 2020 r. oraz wojna na Ukrainie diametralnie zmieniły sytuację geopolityczną Europy Środkowej. Związana z tym niestabilność, przerwanie łańcucha dostaw stworzyły jeszcze większą potrzebę dywersyfikacji szlaków dostaw biorąc pod uwagę zawodność globalizacji. Perspektywą nie tylko na rok 2023, ale i na kolejne lata, jest zacieśnienie powiązań w regionie Europy Środkowej, będącego kluczowym dla rozwoju gospodarczego i zbudowanie spójnej i dobrze zintegrowanej infrastruktury, co pozwoli na regularną wymianę handlową.

W obecnej sytuacji geopolitycznej, oprócz codziennych wymagań polskich i rumuńskich firm, nasze biuro stara się zidentyfikować możliwości odpowiedzi na potrzeby, które pojawiły się w związku z przerwaniem łańcuchów dostaw na Ukrainie, w Rosji i na Białorusi. Śledzimy dynamicznie rozwijającą się sytuację i staramy się znaleźć rozwiązania wynikające z konkretnych potrzeb.

W Rumunii jesteśmy pewni, że wymiana handlowa z Polską nadal będzie wykazywać tendencję wzrostową, a przedstawiciele PAIH  będą wspierać każdego polskiego przedsiębiorcę, który się do nas zwróci. W myśl hasła przewodniego „Poland. Business Forward”, pod którym promujemy na świecie polską gospodarkę, zachęcam m.in. do udziału w kolejnej edycji PAIH FORUM BIZNESU – wydarzeniu skierowanym do polskich przedsiębiorców, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorstw.

Jeśli interesuje Cię obecność  Twojej marki na rynkach zagranicznych – napisz do nas:

s.wlodarczyk@skivak.pl

  • );
Autor
Sylwia Włodarczyk

Business Growth Specialist w Skivak

 

Zjeść ciastko,

czy mieć ciastko?

Wysyłając formularz kontaktowy udzielasz zgody na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych przez Skivak sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu oraz wyrażasz zgodę na kontakt w celu przedstawienia Ci oferty. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności.