Pandemia podcięła nam skrzydła

O tym, jak wyglądał rok 2020 w branży lotniskowej, a także o najnowocześniejszych rozwiązaniach, które czekają na pasażerów, rozmawiamy z Natalią Vince, Rzecznikiem prasowym Kraków Airport.
Opublikowano 11/12/2020

Jak na przełomie roku wygląda kondycja branży? Szanse i zagrożenia.

Przez okres ostatnich 6-7 miesięcy lotniska zanotowały spadek przychodów
o ponad 70%, a niektóre może nawet więcej, w stosunku do analogicznego okresu 2019 r. W październiku z usług krakowskiego lotniska skorzystało tylko 145 349 pasażerów – to spadek o 82% w stosunku do roku ubiegłego. Te  liczby pokazują, w jak trudnej sytuacji znalazła się cała branża lotnicza: porty lotnicze, przewoźnicy oraz infrastruktura wokół lotniska: sklepy, restauracje, hotele. Obecnie nie da się ocenić, jak duże będą skutki kryzysu ekonomicznego. Konieczne jest jednak ograniczenie kosztów i dostosowanie ich do znacznie mniejszych przychodów lotniska. Mimo tych ograniczeń, wciąż najważniejsze dla Kraków Airport jest  bezpieczeństwo pasażerów, pracowników, zarówno w wymiarze sanitarnym i operacyjnym na lotnisku, które realizuje loty cywilne, wojskowe i ratujące życie (Lotnicze Pogotowie Ratunkowe).

W tych trudnych czasach niezwykle cieszy fakt, że Kraków Airport, jako pierwszy port lotniczy w Polsce, otrzymał ACI Airport Health Accreditation. Akredytacja przyznawana przez Airports Council International (Międzynarodową Radę Portów Lotniczych) to dowód na to, że Kraków Airport, w dobie pandemii, pozostaje w czołówce najlepszych lotnisk świata dbających o najwyższe standardy bezpieczeństwa i zdrowia pasażerów. Nowe zasady sanitarne, takie jak dystans, noszenie maseczek czy obowiązkowe mierzenie temperatury na lotniskach mogą długo jeszcze towarzyszyć podróżom lotniczym.

Co będzie, Państwa zdaniem, największym wyzwaniem?

Musimy zrobić wszystko, by przywrócić zaufanie do latania, przekonać ludzi, by ponownie zaczęli podróżować drogą lotniczą i powrócili do Kraków Airport. To zadanie dla całej branży lotniczej i turystycznej, gdyż jesteśmy jak naczynia połączone: miasto, region nie może  dobrze funkcjonować  bez sukcesów lotniska i odwrotnie – to przez Kraków Airport płyną do Krakowa miliony turystów.

Na tym etapie nie wiemy jeszcze czy powrócą ulubione przez turystów city-break-i i popularna turystyka pielgrzymkowa. Niezależne badania organizacji lotniczych, takich jak IATA czy ACI, brzmią optymistycznie i  potwierdzają, że pasażerowie,  po uspokojeniu sytuacji związanej z pandemią, będą chcieli  korzystać z podróży lotniczych.

Które z marketingowych kanałów komunikacji były w tym roku kluczowe dla Kraków Airport? Jak to się zmieni w 2021?

Trudny czas związany z sytuacją kryzysową w branży lotniczej przekonał do tego, nas jak ważna jest komunikacja w social mediach, najszybszy obecnie sposób komunikacji z pasażerami. Sytuacja jest dynamiczna, codziennie zmieniają się wytyczne sanitarne
i wprowadzane są obostrzenia w wielu państwach (kwarantanna, obowiązkowy test na COVID itd.). Ważna jest więc szybka reakcja w formie informacji na TT czy FB. Istotną rolę w komunikacji Kraków Airport, niezmiennie od wielu lat, pełni  też AIRGATE. Magazyn, realizowany wspólnie ze Skivak, dostępny jest bezpłatnie w wersji papierowej na terenie lotniska, a także w wersji online na stronie Kraków Airport  2019 (krakowairport.pl). Mamy nadzieję, że w 2021 roku magazyn nadal będzie towarzyszył  w podróżach lotniczych  i prezentował uroki naszego regionu.

Czy Państwa zdaniem można wskazać jakieś trendy, które mogą w najbliższym czasie wpłynąć na branże? Które warto obserwować?

Najważniejszym zjawiskiem pojawiającym się na większości lotnisk na świecie, którego wartość została potwierdzona właśnie  podczas pandemii, to pełna automatyzacja ścieżki pasażera. Kolejne lata  będą już inne w podróżowaniu, a infrastruktura lotniskowa oparta o zautomatyzowane procesy będzie normą. Taka modernizacja już się dokonuje w naszym terminalu. Self-Service Bag Drop (SBD) jest najnowocześniejszą formą nadawania bagażu przez pasażera. To innowacyjne rozwiązanie pozwalające na szybką i komfortową obsługę bagażową przed wylotem, bez kontaktu pasażera bezpośrednio z pracownikiem lotniska. Z tej usługi korzystają już pasażerowie obsługiwani przez Ryanair czy Wizz Air. Kolejnym krokiem
do automatyzacji ścieżki pasażera są z pewnością biometryczne bramki ABC, które pojawią się w Kraków Airport. Będą wykorzystywane do automatycznej odprawy osób wylatujących lub przylatujących do strefy Schengen i posiadających paszport biometryczny. To zdecydowanie usprawni obsługę podróżnych, ułatwi pracę służbom granicznym i pozwolić na zachowanie dystansu sanitarnego.

Jaki będzie 2021 dla Kraków Airport?

Być może najtrudniejszy w historii lotniska w Krakowie-Balicach. Cały czas pracujemy nad tym, by przywrócić zaufanie pasażerów do latania, rozmawiamy z liniami lotniczymi, aby wznowić połączenia i dostępność miejsc w samolotach.

Mamy świadomość, że mimo skali strat kraju i regionu, jedynym skutecznym lekarstwem na kryzys są inwestycje. Lotnisko trzeba modernizować, bo jest niezbędnym narzędziem rozwoju gospodarczego naszego regionu zatem w  dobie największego w historii kryzysu branży lotniczej,  wciąż niezbędne  pozostają strategiczne plany inwestycyjne zawarte w Planie Generalnym lotniska Kraków-Balice. Terminal cargo, nowa droga startowa, modernizacja terminala pasażerskiego – to priorytety rozwoju lotniska.

Trudno w tej chwili snuć plany dotyczące odbudowy rynku lotniczego i turystycznego, ale  jedno jest pewne: branża lotnicza pewnie będzie wychodzić z kryzysu jako ostatnia. Jednak Kraków Airport musi utrzymać zrównoważony, modernizacyjny trend i być jeszcze bardziej konkurencyjnym, sprawnym, bezpiecznym, portem regionalnym. Dlaczego? Ponieważ pozostaje narzędziem niezbędnym do przywrócenia dobrej koniunktury i odbudowy gospodarki Krakowa i Małopolski.

Autor
Natalia Vince

Rzecznik Prasowy Kraków Airport.

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice. Przed pandemią, drugi polski port lotniczy (po warszawskim Lotnisku Chopina), zarówno pod względem liczby odprawianych pasażerów, jak i liczby operacji lotniczych, www.krakowairport.pl

Czytaj również.

Zjeść ciastko,

czy mieć ciastko?

Wysyłając formularz kontaktowy udzielasz zgody na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych przez Skivak sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu oraz wyrażasz zgodę na kontakt w celu przedstawienia Ci oferty. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności.