grafika otwierająca z moniką klejewską

Powiedzieliśmy „TAK” wyzwaniom

Jaki był rok 2020 dla branży dóbr luksusowych? Na jakie kanały komunikacji postawiła w czasie pandemii marka YES i jak budowała zaangażowanie klientów, w czasie, gdy biżuteria nie była zakupem pierwszej potrzeby.
Opublikowano 23/11/2020

Najciekawsze akcje marketingowe przeprowadzone w 2020 roku.

Ten rok przyniósł bardzo dużo niespodziewanych wydarzeń. Wymagał od nas ponadprzeciętnej elastyczności w planowaniu, ale też weryfikacji i odłożenia w czasie wielu, nawet bardzo zaawansowanych projektów. Mimo wszystko, bardzo budujące jest w jaki sposób przeszliśmy przez pierwszą falę pandemii. To był okres kiedy pojawiało się zdecydowanie więcej pytań niż gotowych odpowiedzi. Postanowiliśmy więc wprost zapytać nasze fanki i fanów czego od nas oczekują, jakie treści najbardziej ich inspirują. Tym samym skupiliśmy się na czymś, w czym tkwi siła każdej współczesnej marki – czyli wzmacnianiu community. Biżuteria to przedmiot, w którym niezwykle ważna jest forma i dbanie o ciągły rozwój wzornictwa, ale jednocześnie nie istnieje bez emocji. To w biżuterii często zapisujemy najważniejsze wspomnienia, może być emanacją duszy i tożsamości, podkreślać charakter, dodawać odwagi. Najgorsze co moglibyśmy zrobić to zatracić kontakt z rzeczywistością, która uległa tak dynamicznej zmianie. Dlatego wprowadziliśmy więcej inspirujących treści, zadbaliśmy o wiele udogodnień technicznych i ułatwiliśmy formę kontaktu na YES.pl, założyliśmy grupę dyskusyjną dla naszych najwierniejszych fanów, wprowadziliśmy relacje na żywo z naszym ekspertem, ale też zaprosiliśmy do nich nasze projektantki, znane stylistki, ludzi mediów i kultury. To było wiele małych kroków, które zastąpiły dotychczasowy tryb działania. Jednak gdybym miała wskazać jedną najważniejszą akcję na pewno byłaby to kolekcja YES for Love. Odpowiadając na trendy noszenia kolorowych bransoletek z naturalnych kamieni, w naszej manufakturze w Poznaniu stworzyliśmy bransoletki YES for Love, z których całkowity dochód został przekazany do najbardziej potrzebujących szpitali. Kolorowe, naturalne kamienie „zalały” nasze media społecznościowe i stały symbolem czegoś wyjątkowego. Energia jaka powstała dzięki tej akcji dała nam naprawdę dużo motywacji w tak trudnych i niepewnych chwilach. Wierzymy, że zaangażowanie firm w rzeczy istotne, pomaganie i wspieranie naszej społeczności ma ogromny sens.

Kluczowe kanały komunikacji. Jak to się zmieni w 2021?

Na pewno rośnie stale siła digital marketingu, ale jednocześnie przy tak dużym natężeniu dostępnych w internecie treści, szczególnie ważne jest zadbanie o kanały własne. Nie mówię tu o tak drastycznych krokach, jak podjęła na przykład marka Lush porzucając wszystkie media społecznościowe na rzecz budowania swojego jednego, idealnego miejsca w sieci. Natomiast  stały rozwój strony internetowej jest kluczowy pod każdym względem. Od zainwestowania w UX i zapewnienia jak najbardziej płynnego doświadczenie dla użytkownika po tworzenie inspirujących treści związanych z marką i produktem. Teraz mocniej niż kiedykolwiek liczy się autentyczność i prawda jaką marka przekazuje w sieci. Millenialsi i generacja Z są bardzo wyczuleni na fałsz i brak zaangażowania społecznego marki. Tym bardziej wszystkie działania powinny być ściśle związane ze strategią marketingową, pełniącej rolę drogowskazu, który pozwala uniknąć niepotrzebnych błędów. Bardzo łatwo zagubić się w obecnych możliwościach i bogactwie kanałów jakie daje digital marketing. Nie każdy jednak jest słusznym wyborem dla konkretnej branży. Jednym z takich kanałów, które na pewno będą królować w 2021 jest influencer marketing. Dobrze poprowadzony potrafi przynieść marce ogromne korzyści, jednak zrealizowany w zły sposób w najlepszym scenariuszu będzie straconą inwestycją, a w najgorszym wypadku wyrządzi równie dotkliwe szkody. To po stronie marki leży wybór i wsparcie twórców odpowiadającym społecznościom ściśle związanymi z brand personami, do których chce dotrzeć marka. To również powinny być autentyczne, kreatywne, inspirujące kampanie i co najważniejsze długofalowe relacje. Równie ważny jest dla nas stały rozwój mediów społecznościowych, przede wszystkim treści wideo, których konsumpcja cały czas rośnie. W naszej branży kluczowy jest content oraz sposób prezentacji i mówienia o biżuterii. W ubiegłym roku po raz pierwszy zrealizowaliśmy współprace z twórcami podcastów i jestem przekonana, że w przyszłym roku te treści rozwiną się jeszcze bardziej. Ale oprócz treści kreatywnych i brandingowych, niezwykle istotne w naszej ocenie jest inwestowanie w automation marketing, jak i CRM. Ułatwianie klientkom i klientom podejmowania decyzji, budowanie trwałych relacji, dynamiczne odpowiadanie na zapytania to podstawa. Nie ma dla nas ważniejszej rzeczy niż umiejętne zarządzanie oczekiwaniami naszych odbiorców.

Największe wyzwania, jakie stoją przed firmą YES.

Na pewno jest to ciągła odnowa i zmiana jaką czeka retail. Pandemia bardzo zmieniła nasze przyzwyczajenia zakupowe, ale też sposób konsumpcji treści i oczekiwania względem marek. Jednym z najważniejszych wyzwań jest dla nas coraz lepsze łączenie offline’u z onlinem, jak i stały rozwój technologiczny.

Najistotniejsze dla Państwa trendy.

Mijający rok był niezwykle trudny, ale też pokazał siłę jedności, społeczności. Istotę dbania o nasze wnętrze, relacje z bliskimi. Pierwszy lockdown był dla nas wszystkich dużym znakiem stop. To drastyczne zatrzymanie pozwoliło nam wszystkim przyjrzeć się na spokojnie zgromadzonym rzeczom i zrozumieć, że często mniej znaczy więcej, że warto inwestować w rzeczy szlachetne, ponadczasowe. W branży mody obserwujemy ogromny wzrost świadomości konsumentów, CSR i inwestowanie w innowacyjne materiały stały się wymogiem. W biżuterii recykling materiałów, jak i dbałość o sztukę jubilerską i pielęgnowania rzemiosła niejako są zaszyte w branży. Wciąż jednak poszukujemy nowych rozwiązań i zwiększamy świadomość w tych obszarach. Dbamy też o rozwój Studia Projektowego YES, świat potrzebuje mądrego, odpowiadającego na potrzeby współczesnego człowieka dizajnu. Na pewno równie istotna jest dla nas również personalizacja – zarówno pod względem różnych formatów biżuterii pozwalających na wyrażenie indywidualnego charakteru, jak i personalizacja treści i usług.

Kondycja branży. Szanse i zagrożenia.

Rynek dóbr luksusowych, w tym branża jubilerska przeszły przez duży kryzys związany z pandemią. W obliczu wszystkich wydarzeń jakie miały miejsce, zakup biżuterii oczywiście nie jest pierwszą potrzebą. Jednak w kontekście coraz większej świadomości konsumentów, jak i chęci inwestowania w rzeczy wymykające się ramom czasowym, szlachetna biżuteria jest już jednym z częstszych wyborów. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie biżuterią z diamentami, rzadkimi kamieniami szlachetnymi, taką jak kolekcja Valentine, Metropolitan czy Wiktoriańska, która została stworzona z myślą o przekazywaniu jej z pokolenia na pokolenia.

Inwestycje.

Jedną z najważniejszych inwestycji jest dla nas nieustanny rozwój produktu. Posiadamy własne Studio Projektowe YES, co roku prezentujemy unikatowe kolekcje biżuterii zrealizowane przez nasze projektantki. Chcemy też coraz silniej rozwijać kanał sprzedaży online, co wiąże się z istotnymi inwestycjami technologicznymi.

Autor
Monika Klejewska

dyrektor działu marketingu YES.

YES jedna z wiodących marek biżuteryjnych, która od ponad 40 lat kształtuje polski rynek jubilerski. Posiada ponad 160 salonów.

Czytaj również.

Zjeść ciastko,

czy mieć ciastko?

Wysyłając formularz kontaktowy udzielasz zgody na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych przez Skivak sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu oraz wyrażasz zgodę na kontakt w celu przedstawienia Ci oferty. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności.