Rozwój nas napędza. Rozmowa z Szymonem Bujalskim, Ecommerce Directorem w MODIVO SA
Jak wyglądała droga marki MODIVO na inne rynki?
Jako MODIVO SA bardzo skrupulatnie przygotowujemy się do wejścia na nowe rynki. Analizujemy specyfikę każdego kraju, preferencje zakupowe klientów oraz możliwości rozwoju na danym rynku. Nasza spółka szybko rozwinęła się na rynku polskim, osiągając bardzo dobre wyniki. Dlatego też naturalnym dla nas krokiem było wyjście poza ten rynek. Za granicą debiutowaliśmy w 2013 roku, uruchamiając platformę sprzedażową w Czechach. Dzięki szerokiemu asortymentowi i innowacyjnemu procesowi zakupowemu, Grupa rosła i zdobywała grono lojalnych odbiorców. Dlatego już rok później pojawiliśmy się na rynku słowackim. Obecnie eobuwie.pl działa w 19 europejskich krajach, a MODIVO w 16.
Pierwszy sklep poza Polską otworzyliśmy w czeskiej Pradze. Jeszcze w tym roku koncept obu brandów zostanie uruchomiony na rumuńskim rynku. Naszą ambicją jest umacnianie pozycji lidera sprzedaży w regionie CEE. Jesteśmy także obecni w Europie Zachodniej, gdzie planujemy dalsze skalowanie naszego biznesu.
Jaka jest specyfika tych rynków, podobieństwa i różnice między rynkami i konsumentami z CEE lub z zachodu a rynkiem polskim. Co jest Waszym wyróżnikiem?
Każdy region ma swoje charakterystyczne cechy. Na jednym rynku klienci bardziej cenią sobie dostęp do szerokiego asortymentu, a na innym na pierwszym miejscu stawiają szybkie dostawy. Dlatego w MODIVO SA dokładnie przyglądamy się preferencjom konsumentów i analizujemy ich zachowania, aby dostosować sposób działania do ich oczekiwań i potrzeb. Jednak niezależnie od kraju, w którym jesteśmy, naszym nadrzędnym wyróżnikiem jest sposób, w jaki klienci mogą zrobić zakupy. Wszędzie oferujemy ten sam digitalowy proces zakupowy i wdrażamy nowe technologie, które gwarantują unikatowe doświadczenia. To właśnie dzięki temu nasze brandy się wyróżniają oraz zyskują grono lojalnych i stałych odbiorców. Z powodzeniem zapewniamy klientom dostęp do wielu ścieżek kontaktu z marką, jednocześnie odpowiadając na potrzeby zarówno amatorów tradycyjnych zakupów, jak i stałych użytkowników platform sprzedażowych.
Dlaczego zdecydowali się Państwo na obecność akurat na tych rynkach?
Jednym z celów naszej strategii jest umocnienie pozycji lidera sprzedaży online w Europie Środkowo-Wschodniej. Dlatego też kraje w tym regionie są dla nas kluczowymi rynkami do rozwoju biznesu. Widzimy tutaj duży potencjał dalszego wzrostu oraz zainteresowanie klientów naszymi brandami. Oferowany przez nas asortyment i cały proces zakupowy przypadł im do gustu i z chęcią do nas wracają. Jeżeli chodzi o sprzedaż obuwia online to jesteśmy numerem 1 w Polsce, Grecji, Rumunii, Bułgarii i Czechach. Aby jeszcze lepiej obsługiwać konsumentów w tych krajach, otworzyliśmy centrum dystrybucyjne w Bukareszcie, co związane było też z przejściem na filozofię Next Business Day. Chcemy rozwijać usługę szybkich dostaw również za granicą.
Czy sklepowi multibrandowemu z Polski trudno było zaistnieć na obcym rynku? Czy konsumenci konotują fakt, że jest to polski brand?
Oczywiście jak każda firma wchodząca na nowy rynek, spotkaliśmy się z pewnymi wyzwaniami. Jednak dzięki ugruntowanej pozycji Grupy CCC, której jesteśmy częścią oraz naszym działaniom, z powodzeniem je przezwyciężyliśmy. Obecnie klienci mają dostęp do szerokiej oferty wielu sklepów zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Bardziej niż kraj pochodzenia, współcześni konsumenci biorą pod uwagę czy dana firma jest odpowiedzialna społecznie, działa zgodnie z celami strategii ESG oraz jaki ma asortyment i jakiej jest on jakości. MODIVO SA spełnia wszystkie te warunki i zapewnia wiele produktów różnych kategorii w jednym miejscu.
Jakie są plany marketingowe MODIVO na 2023? Jak wyglądają prognozy w zakresie e-commerce MODIVO na 2023 rok?
Z uwagą przyglądamy się i wnikliwie analizujemy sytuację gospodarczą w Polsce i na świecie. Nie podlega dyskusji fakt, że otoczenie ekonomiczne ulega dynamicznym zmianom. Jednak skuteczny model biznesowy oraz zrealizowane inwestycje ugruntowały pozycję MODIVO SA i dobrze przygotowały nas na to, aby sprawnie odpowiadać na zmieniające się uwarunkowania rynkowe i potrzeby klientów – we wszystkich obszarach naszej działalności. Warto podkreślić, że pomimo zmian, które dziś obserwujemy, handel internetowy ma utrzymać trend wzrostowy w najbliższych latach. Innowacyjne rozwiązania pozwalają nam na sprawne działanie oraz redukcję potencjalnych zagrożeń, co wiąże się z utrzymaniem płynności i niwelowaniem niepotrzebnych kosztów. W związku z obecną sytuacją makroekonomiczną aktywnie zarządzamy ceną. Staramy się prowadzić swoją politykę cenową odpowiednio do panującej sytuacji. Oferujemy szeroką gamę produktów w różnym zakresie cenowym, nieustannie jesteśmy konkurencyjni. Dalej będziemy realizować naszą strategię biznesową i prowadzić kampanie marketingowe, które będą przybliżać naszą ofertę klientom. W przyszłym roku na kupujących czeka wiele niespodzianek i kampanii, które z pewnością przypadną im do gustu.
Dziękuję za rozmowę! Rozmawiała – Sylwia Włodarczyk
Jeśli interesuje Cię obecność Twojej marki na rynkach zagranicznych – napisz do nas: s.wlodarczyk@skivak.pl
www.skivak.com