ilustracja, czerwone tło a nim postać w zielonej bluzce trzyma telefon, z którego wychodzą płuca, mikroskop, tarcza ochronna

CSR w czasie pandemii – case studies

Pandemia koronawirusa zmieniła oblicze biznesu. Podczas, gdy wiele firm przeżywało i wciąż doświadcza trudności z funkcjonowaniem, dostarczaniem swoich usług, sprzedażą produktów czy wyzwaniami intensywnej cyfrowej transformacji (m.in. prowadzenia komunikacji marketingowej wyłącznie online), znajdziemy też wiele chlubnych przykładów firm, które czynią dobro, pomagając w walce z wirusem.
Opublikowano 29/06/2020

O pierwszych reakcjach marek, głównie w sferze wizualnej, ale również działań CSR-owych pisaliśmy wcześniej. W tym tekście skupiamy się wyłącznie na wybranych działaniach firm z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, aby pokazać ich różnorodność oraz zainspirować inne organizacje do działania. My jako agencja Skivak również zaangażowaliśmy się w pomoc, korzystając z zasobów, które mamy: talentów strategicznych i koncepcyjnych oraz kreatywnego zespołu projektantów. W ramach autorskiej akcji #ContentForGood nieodpłatnie wspieramy naszych klientów i powiązane podmioty – w działaniach społecznych.

 

Magnolia Park

W trakcie pandemii galeria – pomimo czasowego zamknięcia – była i jest widoczna. Aby podziękować pracownikom służbie zdrowia, którzy na co dzień stawiają czoła wirusowi, Magnolia Park postawiła na komunikację outdoor. W pięciu miejscach w całym Wrocławiu, w tym naprzeciwko szpitala – zawisły billboardy z wyrazami uznania dla medyków. Galeria z inicjatywy swojego najemcy wspiera też akcję crowfundingową na rzecz zbilansowanych posiłków dla seniora (akcja tutaj), w celu wzmocnienia odporności tej grupy wiekowej.

  • billboard magnolia park, po lewej stronie 4 osoby w lekarskich kitlach, po prawej napis); billboard magnolia park, po lewej stronie 4 osoby w lekarskich kitlach, po prawej napis);

Kraków Airport

Również krakowski port lotniczy, choć nie może świadczyć swoich usług, aktywnie przystąpił do działań prospołecznych, przekazując środki ochrony osobistej oraz dezynfekcji dla grup najbardziej narażonych na skutki koronawirusa –  seniorów w domach opieki społecznej, dzieci ze Szpitala Uniwersyteckiego w Prokocimiu oraz OSP w powiecie krakowskim.

Ponadto spółki z grupy kapitałowej Kraków Airport dostarczały posiłki dla bohaterów –  lekarzy ze Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie oraz Szpitala Specjalistycznego im. Stefana Żeromskiego w Krakowie oraz strażaków, harcerzy, gospodyń wiejskich i sióstr zakonnych wspierającym walkę z wirusem.

Raben Group

Każdy kryzys to jednocześnie ogromna szansa do weryfikacji swoich możliwości i umocnienia relacji z klientami – tak działa Raben Group w czasie pandemii, organizując charytatywne transporty drogowe ze środkami ochrony osobistej.

Pod koniec kwietnia Raben Group –  w ramach współpracy z Lions Club Poznań Pillory –  dostarczył sprzęt medyczny (ponad 57 ton środków ochrony osobistej o łącznej wartości 20 mln złotych przekazanych fundacji Lekarze Lekarzom przez Kulczyk Foundation) do izb lekarskich, który następnie był dystrybuowany do szpitali, przychodni i gabinetów w całej Polsce. Jedna ze spółek grupy Raben – Fresh Logistics – dostarczyła również ponad 12 tys. gotowych dań mięsnych i rybnych od Grupy Kapitałowej Graal do szpitali oraz trójmiejskich Banków Żywności.

Hicron

Realizowany przez Uniwersytet Stanforda projekt Folding@Home bada procesy zwijania białek, aby określić funkcje, jakie może ono pełnić w organizmie. Podczas pandemii zespół koncentruje się na białkach wirusa SARS-CoV-2. Wyjątkowość programu polega na wykorzystywaniu mocy obliczeniowej setek tysięcy komputerów osobistych z całego świata, które łączą się z serwerami znajdującymi się na Uniwersytecie Stanforda, skąd pobierają dane do obliczeń i dokąd odsyłają wyniki. Hicron włączył się w projekt Folding@Home, poprzez akcję „poMOCbohaTECHom!” oraz inicjatywę #polskavscovid19 zapoczątkowana przez Grupa iCEA, przekazując trzy serwery do dyspozycji badaczy.

  • banner hicron, ilustracja a na niej fiolki, mikroskop, książki); banner hicron, ilustracja a na niej fiolki, mikroskop, książki);

Circle K, BP Polska, Shell

Najpopularniejsze stacje benzynowe jednoczą się w akcji, dzięki której pracownicy służb – pogotowia, straży pożarnej, policji, wojska, straży miejskiej i straży granicznej – mogą bezpłatnie otrzymać gorące napoje. Jest to forma podziękowania dla tych, którzy każdego dnia walczą na pierwszej linii frontu i cieszy się znaczną popularnością. Dla przykładu Circle K pokrzepiło kawą już milion bohaterów.

  • plakat cirlce k białe tło a na nim czerwony napis przedłużamy akcję); plakat cirlce k białe tło a na nim czerwony napis przedłużamy akcję);

Bank BNP Paribas

Pandemia i zamknięcie szkół przeniosły edukację do świata online, co może stanowić barierę dla dzieci z najuboższych rodzin lub placówek opiekuńczo-wychowawczych. Tu wsparcia udzielił m.in. Bank BNP Paribas, przekazując 150 bankowych komputerów do organizacji partnerskich banku i Fundacji BNP Paribas, stypendystów Programu Klasa oraz potrzebujących szkół i placówek opiekuńczo-wychowawczych, z którymi współpracują bankowi wolontariusze. Bank sfinansował także zakup 1,5 tys. testów oraz 20 tys. maseczek dla służby.

Grupa PZU

Nowatorską formę przyjęła akcja Grupy PZU, której pracownicy zorganizowali zbiórkę na zakup namiotów barierowych. Te stworzone przez dr Marcina Kaczora z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego namioty szczelnie odgradzają chorego od otoczenia, chroniąc tym samym inne osoby przed zakażeniem. – Namiot barierowy umożliwia całkowite odseparowanie się od wirusów i zapobiega rozprzestrzenianiu się pandemii. Jego powłoka chroni inne osoby przed zakażeniem, a jednocześnie pozwala lekarzom na przeprowadzanie wszystkich niezbędnych zabiegów medycznych – opowiada twórca.

Do akcji włączyli się pracownicy ze wszystkich spółek z Grupy PZU, w tym PZU, PZU Życie, Banku Pekao, Alior Banku i LINK4. Do każdej zebranej przez pracowników złotówki spółki dołożą drugą. Grupa PZU pomaga również przez przekazanie szpitalom 900 opasek życia, które – monitorując podstawowe parametry życiowe pacjentów – alarmują personel medyczny w przypadku zagrożenia.

Żabka Polska

Gdy zapadły rządowe decyzje o przymusie zakrywania nosa i ust, ograniczona dostępność i wywindowane ceny maseczek budziły grozę. Szybką i społecznie odpowiedzialną reakcją sieci Żabka było wprowadzenie do sprzedaży jednorazowych maseczek w niskiej cenie pozbawionej zysku dla sieci. W sumie Żabka Polska rozdysponowała 30 mln maseczek. Istotne było też zaangażowanie 4,5 mln zł na działania związane z zagrożeniem epidemicznym oraz wiele codziennych akcji związanych z dostawami środków spożywczych (m.in. dostawy kanapek i dań gotowych dla Poznańskiego Centrum Sanitarno-Epidemiologicznego).

Polski biznes jednoczy się w obliczu koronawirusa, gdyż ten dotknął nas wszystkich. Firmy działają na miarę swoich możliwości, akcji w całej Polsce jest sporo, dlatego nie sposób wymienić tu i szerzej opisać wszystkich działań CSR. Pokazane akcje są wyjątkowe, budzą wdzięczność i pokazują, że biznes nie jest obojętny na los najbardziej potrzebujących.

Autor
Emilia Seweryn

Team Lider and Coordinator

Skontaktuj się z autorem: e.seweryn@skivak.pl

Zjeść ciastko
czy mieć ciastko?

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.
Poznaj naszą Politykę Prywatności.