
How to TikTok?
Aplikacja służy do nagrywania i dzielenia się krótkimi wideo z możliwością podkładania muzyki lub dogrywania obrazu do już istniejącego audio. Brzmi całkiem standardowo, a jednak coś sprawiło, że od kilku lat TikTok bije rekordy popularności wśród młodzieży i wywołuje niezrozumienie u starszych użytkowników Internetu.
Social entertainment, nie social media
Skąd bierze się ta niezwykła popularność? Odpowiedzi jest kilka. Po pierwsze – znany, ale jednocześnie nowy koncept dla aplikacji. O ile Instagram i Facebook służyły nam do dzielenia się sporadycznym (lub codziennym) updatem z życia, tak na TikToku jesteśmy po to, by swoją widownię zabawić. Nie chodzi tu o dodawanie swoich znajomych z życia, chodzi o to, by zaistnieć wśród mas. TikTok, jak żadna wcześniejsza platforma społecznościowa, stawia na pomysłowość młodszego pokolenia. Umiejętność tworzenia w ramach jednego audio z zachowaniem zasad, jakie ma określony tiktokowy mem (lub trend, jak przyjęło się mówić w aplikacji) wymaga sporych pokładów kreatywności. A gdy dodamy do tego ironicznie-absurdalny humor, czynnik relatability i niezwykle zwinne algorytmy – mamy przed sobą morze rozrywki utrzymujące nas przy ekranie dłużej, niż ktokolwiek mógłby się spodziewać.
Niestrudzone algorytmy
Jeśli przeżyliście kiedyś binge serialu, wiecie jak czują się heavy-userzy TikToka. Jego algorytm to kolejny powód popularności aplikacji – na bieżąco proponuje nowe wideo, na podstawie kilku wytycznych:
- Preference & Personality – badanie zachowania w aplikacji;
- Location & Environment – nie tylko geolokacja, ale też Virtual World Environment;
- Similar User Interests – dane demograficzne i zainteresowania na
podstawie wyszukiwań.
To znaczy, że korzystając z TikToka, dostajemy praktycznie niekończący się strumień króciutkich (czyli bardzo strawnych) treści wideo wybranych specjalnie pod nasze preferencje. To zmienia niepozorną aplikację w prawdziwy pożeracz czasu. Widać to w danych dotyczących zaangażowania – statystyczny użytkownik otwiera aplikację 8 razy w ciągu dnia i spędza na niej w sumie 46 minut dziennie. 34% użytkowników nagrywa coś codziennie, co przekłada się na to, że miesięcznie na TikToku ogląda się około 37 miliardów wideo.
A gdzie tam reklamy?
TikTok oferuje szerokie spektrum reklam na swojej platformie. Mamy 5 głównych produktów (mechanizmów reklamowych) – Hashtag Challenge, Brand Takeover, In-Feed Video, Branded Lenses, Top View, dzięki którym marki mają wiele możliwości komunikowania swoich produktów.
Hashtag Challenge
komunikujemy nowy TikTokowy challenge i korzystamy z naturalnych tendencji użytkowników, którzy bardzo chętnie dogrywają się do różnych wyzwań. Po kliknięciu w zakładkę discover nasz challenge pojawia się w formie slidera na górze ekranu, po kliknięciu w grafikę możemy zobaczyć opis challenge’u, oficjalne wideo wstawione przez markę i zgłoszenia użytkowników. Budujemy dzięki temu świadomość marki i zaangażowanie, dużo jednak zależy od tego, czy nasz challenge będzie zrozumiały i zwyczajnie atrakcyjny dla użytkownik.
Brand Takeover
materiał wideo pokazuje się jako pierwsza rzecz po otwarciu aplikacji. W tym modelu możemy łatwo przekierować użytkownika do określonego miejsca. Dziennie pozwala się również na wyłącznie jeden Brand Takeover, a to znaczy, że jest to model współpracy odznaczający się pewną ekskluzywnością.
In-Feed Video
czyli reklama wyświetlana między tiktokami w feedzie. Od 5 do 15 sekund, auto-play z włączonym dźwiękiem. Ten format również pozwala na przekierowanie użytkownika do wskazanego przez markę miejsca.
Branded Lenses
tworzone przez TikToka filtry, które użytkownik może nakładać nagrywając swój content w aplikacji i pierwsze w zakładce Trending przez 10 dni.
Top View
połączenie Brand Takeover i In-Feed Video – nasz materiał pokazuje się jako pierwszy i płynnie przechodzi w reklamę w feedzie.
Demografia
Użytkownicy TikToka to przede wszystkim przedstawiciele Generacji Z i Millenialsi. 42% to ludzie między 18. a 24. rokiem życia. Target nieustannie się rozszerza, więc możemy tam znaleźć osoby w każdym wieku i w każdej grupie wiekowej są to aktywni, nagrywający użytkownicy.
Minusy?
Jak już wspominaliśmy, TikTok to ogromny pochłaniacz czasu, co oznacza, że nasz materiał może niestety zginąć w setkach innych, które użytkownik danego dnia obejrzy. To ryzyko zwiększa się, jeśli postanowimy umieścić tam treści, które były tworzone bez wcześniejszego zapoznania się z ekosystemem i klimatem aplikacji. Dlatego tak ważne jest, by poznać TikToka i tworzyć rozwiązania, które są dedykowane temu kanałowi, a nie takie, które sprawdzały się na innych platformach.
Na koniec – to nie jest apka dla głupich dzieci
TikTok nie ma najlepszej reputacji jako aplikacja. Przyjęło się myślenie, że jest tam głównie papko-content dla dzieci i prężące się dla lajków nastolatki. I… to prawda. Znajdziecie to na TikToku tak samo, jak na Instagramie, Snapchacie czy Facebooku. O tym, że TikTok ma realny wpływ na kulturę Internetu i nie tylko najlepiej może świadczyć, że “ok boomer” – fraza która obecnie wzbudza mnóstwo kontrowersji – powstała i ożyła właśnie w tej aplikacji.