domek dla duszy

#Ilovemybody, czyli ukłon marek w stronę różnorodności

Promowanie naturalnego piękna i samoakceptacji stały się wreszcie modne, a media społecznościowe odpuściły lansowanie wyidealizowanego ciała, które nie istnieje. Za tym trendem chętnie podążają marki, wykorzystując go w działaniach komunikacyjnych.
Opublikowano 30/06/2020

Ruch Body Positive swoimi początkami sięga do Stanów Zjednoczonych lat 60., kiedy Amerykanie borykali się z poważnym problemem otyłości wśród dzieci i dorosłych. Nagminne piętnowanie ludzi plus size obudziło w aktywistach, a potem w szerszej społeczności potrzebę inicjatywy, która promowałaby szacunek i akceptację do odbiegającego od doskonałości ciała. Współcześnie, dzięki mediom społecznościowycm, ruch ten przybrał nowe oblicze, ukierunkowane już nie tylko na wagę, ale również na inne aspekty. Zmarszczki, blizny czy rozstępy dziś nie są już powodami do wstydu, a symbolem doświadczeń i samoakceptacji.

Moje ciało, moja sprawa

Marki nie mogły pozostać obojętne na trend ciałopozytywności kiedy do akcji zaczęły przyłączać się artystki i inne publiczne osoby, pokazując, że również daleko im do ideału. Alicia Keys postanowiła pokazywać się na czerwonym dywanie bez makijażu, Lena Dunham zabroniła grafikom największych gazet usuwać ze swoich zdjęć cellulit, chcąc pokazać kobietom, że jest on czymś normalnym i należy go zaakceptować.

  • fioletowy neon z napisem s, m ,l, xl); fioletowy neon z napisem s, m ,l, xl);

No dobrze, a jak na ten trend odpowiedziały marki? Jest co najmniej tuzin ciekawych przykładów kampanii. Jedną z nich wyprodukowała polska marka Louie, producent damskiej bielizny. Jak piszą założycielki: W Louie wierzymy, że żadne ciało nie jest idealne – ale wszystkie kochamy jednakowo. Kochamy kobiety akceptujące siebie w całości, wraz ze swoimi niedoskonałościami, które są świadome swojej siły i kobiecości – to czyni je wyjątkowe. Manifest ten znalazł odzwierciedlenie w kampanii „No body is perfect”, w której subtelna kobieca bielizna świetnie współgrała z okrągłymi kobiecymi kształtami, fałdkami, pieprzykami i rozstępami. W ten sposób brand chciał pokazać, że każde ciało jest piękne, ale niezwykle ważna jest samoakceptacja. Niedoskonałości nie mogą być wyznacznikiem naszej wartości.

Nike

Kolejną marką, która wspiera ruch body positive jest firma Nike, która w swojej komunikacji porusza temat celebracji różnorodności w sporcie. Ciekawym i szeroko komentowanym ruchem było wprowadzenie przez markę na witryny sklepowe manekinów plus size. A w kolekcji marki już od jakiegoś czasu można spotkać ubrania w powiększonych rozmiarach, w których chętnie prezentują się influencerki plus size współpracujące z Nike – Grace Victory i Chloe in Curve.

  • dziewczyna leży na hamaku, nie ma makijażu); dziewczyna leży na hamaku, nie ma makijażu);

Primark

Na podobną kampanię z udziałem modelek pięknie pokazujących kobiece niedoskonałości zdecydował się Primark. Sesja zdjęciowa stworzona w duchu ciałopozytywności pokazała, że kobiety różnią się między sobą, mają nieidealne kształty, ale to czyni je pięknymi. Modelki śmiało prezentowały swoje ciała i rozstępy, a nieidealnie proste zęby czy zmarszczki nie były w kampanii źródłem kompleksów lecz atutem.

Popularne hashtagi

Body Positive to trend, który cieszy i daje nadzieję na więcej etycznych i prospołecznych działań marek. Co ważne, dotyczy on nie tylko ciała, lecz także naszej samoakceptacji, myślenia o sobie. Kobiety pokochały hasztagi #ilovemybody, #bodypositive, z entuzjazmem odbierają kolejne kampanie w duchu ciałopozytywności i  wszystko wskazuje na to, że wreszcie nadchodzą czasy, kiedy to różnorodność będzie grać pierwsze skrzypce.

Autor
Barbara Dorosz

Project Manager

Napisz do autora: b.dorosz@skivak.pl

Zjeść ciastko,

czy mieć ciastko?

Wysyłając formularz kontaktowy udzielasz zgody na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych przez Skivak sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu oraz wyrażasz zgodę na kontakt w celu przedstawienia Ci oferty. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności.