Podcasty rosną w siłę.
Popularność podcastów wciąż rośnie i wcale nas to nie dziwi. Powszechna smartfonizacja i stały dostęp Polaków do Internetu sprzyjają temu zjawisku. Dodatkowo pandemia COVID-19 znacznie przyczyniła się do zwiększenia zainteresowania podcastami. Zmęczeni wpatrywaniem się w ekran, sięgnęliśmy po audio, które mogliśmy odsłuchiwać wykonując inne czynności. W ten sposób zaoszczędziliśmy swój czas i poznaliśmy mnóstwo atrakcyjnych treści.
Według danych z badania Tandem Media Group z Grupy Radiowej Agory miesięczny zasięg słuchaczy podcastów w Polsce wynosi 27%, z czego 48% słucha ich dla rozrywki, 46% chce dowiedzieć się czegoś więcej o świecie, a 42% odsłuchuje podcasty dla relaksu. Słuchamy ich w domu (75%), w trakcie wykonywania obowiązków domowych (38%), podczas podróży (43%), na spacerach (25%), w pracy (19%), w trakcie treningu (15%) i na zakupach (6%). W większości odsłuchujemy je na smartfonach (73%), laptopach (50%), komputerach stacjonarnych (21%) i na słuchawkach (60%).
I marki to wykorzystały. Tematy podcastów poruszają wiele różnych aspektów, którymi zdobywają nowych słuchaczy. To właśnie z nich możemy się dowiedzieć więcej o społeczeństwie, poznać historię, psychologię, najnowsze wiadomości, a także odkryć nową muzykę, przepisy kulinarne, tricki remontowe i wiele innych. Tak naprawdę dla twórców podcastów nie ma tematów tabu.
Słuchacze podcastów to atrakcyjna grupa konsumentów
Podcasty traktowane są jako wiarygodne źródła informacji, tak jak portale informacyjne i radio. W takim postrzeganiu tego formatu nie przeszkadza odbiorcom również odcinek sponsorowany, a nawet rekomendowanie marek w trakcie audycji. Coraz więcej brandów dostrzegło potencjał takiego działania i rozpoczęło produkcję własnych podcastów.
– W Skivak również chętnie przygotowujemy dla naszych klientów propozycje atrakcyjnych podcastów. Obecnie możemy się pochwalić mixem formatów wideo i audio dla Łazienki Plus w cyklu „Wanna Talk”, do którego zapraszamy znane postaci. Odwiedzili nas już – Maja Bohosiewich, Monika Mrozowska i Karol Paciorek. A już wkrótce w naszym portfolio pojawi się kolejna pozycja, którą realizujemy dla jednej z największych sieci handlowych w Polsce. Serdecznie zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, na którym będziemy informować o szczegółach – informuje Sylwia Włodarczyk – Business Growth Specialist, Skivak.
TOP 5 podcastów wielkich graczy polskiego rynku
IKEA
Wielkie zaskoczenie spotkało fanów szwedzkiej marki IKEA, która w grudniu 2020 roku poinformowała, że nowy katalog nie będzie już w formie papierowej, a w wersji audi. W ten sposób 286 stron znanego wszystkim katalogu zastąpiono 3 godzinami i 41 minutami podcastu, póki co tylko w USA. Decyzja spowodowana była chęcią wprowadzenia świeżości dla znudzonych pandemią konsumentów.
Lektor odczytuje konsumentom produkty z każdej strony katalogu, jednocześnie podając ceny i wszystkie ich elementy.
WEDEL
Ciekawy pomysł na wprowadzenie podcastu do swojej strategii marketingowej znalazła firma Wedel, która od samego początku swojego istnienia, czyli od końca XIX wieku, prowadzi działania wielowątkowe, które pozytywnie oddziałują na otoczenie. Do nowego formatu zaangażowała różnych podcasterów, których zadaniem było opowiedzenie słuchaczom o rożnych działaniach marki. W ten sposób, np.: powstał podcast kryminalny, który prowadził @Zabójcze opowieści, opowiadając historię akcji pod Arsenałem, w której brał udział pracownik fabryki Wedla.
ALLEGRO TECH PODCAST
Podcast stworzony na potrzeby szerzenia dobrych praktyk, które wspiera platforma Allegro. Jak sami mówią o tym formacie – chcą dzielić się wiedzą i opowiadać o tym, jakie wartości wyznają i dokąd zmierzają.
Podcasty stworzone w duchu Employer Brandingowym i CSR-owym zdecydowanie trafiają do fanów największego polskiego marketplace’a, a także do biznesmenów, którzy chcą rozszerzyć swoją działalność o ten kanał.
RODZICE, ROSSNĘ!
Format stworzony z myślą o rodzicach, którzy chcą dowiedzieć się więcej o wychowywaniu dziecka. Rossmann stworzył podcast, w którym dzieli się doświadczeniami z rodzicami, angażując ekspertów z różnych dziedzin – począwszy od psychologa, skończywszy na fizjoterapeucie uroginekologicznym. Podcast prowadzi Nishka – mama trójki dzieci, a rozmawia m.in. z @ExtraTata i @Mamologia.
To świetne wsparcie dla rodziców, którzy nie mają czasu na czytanie książek, a chcą rozbudowywać swoją wiedzę dotyczącą wychowania własnego dziecka.
EMPIK GO
Marka zaangażowała najpopularniejszą podcasterkę, która tworzy kryminalne opowieści. @Po piąte: nie zabijaj stworzyła dla Empiku format „Droga po kres”, składający się z ośmiu odcinków, dostępnych wyłącznie w aplikacji Empik GO.
Celem akcji było zebranie jak największej liczby nowych użytkowników aplikacji.
Podcasty stworzone przez markę budują większe zaufanie konsumenta, a do tego zwiększają swój zasięg dotarcia, oferując odbiorcom ciekawe i angażujące treści. Możliwość odsłuchiwania podcastów w trakcie wykonywania różnych czynności nie obciąża cennego czasu konsumentów, a wręcz przeciwnie – zaprasza do zrelaksowania się, „zabicia czasu” lub poszerzenia swojej wiedzy.
Popularność podcastów w 2021 roku nie maleje, wręcz przeciwnie – przybiera na sile. Inwestując w ten format, marka ma szansę wzmocnić swoją pozycję na rynku, a także zyskać nowych odbiorców, którzy z ciekawością odkryją jej świat.