Eksport? Tutaj nie ma miejsca na improwizację

Jak przygotować się do wejścia marki na inne rynki? Co warto wiedzieć nim rozpoczniemy ekspansję? Rozmowa z Magdą Gazdą, Sales Manager SunewMed+
Opublikowano 22/12/2022

Jak wygląda obecnie Państwa droga do wejścia z marką SUNEW MED+ na inne rynki?

Jesteśmy obecni na rynku niemieckim, rumuńskim, litewskim, greckim, w Wielkiej Brytanii i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Podstawą do wejścia na nowe rynki było dobranie odpowiednich partnerów biznesowych, którzy mają doświadczenie w naszej branży i rozumieją strategię naszej firmy. Wielu dystrybutorów poznałyśmy podczas udziału w międzynarodowych targach. Tylko w tym roku miałyśmy przyjemność uczestniczyć w targach w Bolonii, Stambule czy Madrycie. W rozwoju na rynkach zagranicznych ogromnym wsparciem są również osoby pracujące w biurach PAIH.

Dlaczego zdecydowali się Państwo na obecność akurat na tych rynkach?

Po głębokiej analizie i podjęciu decyzji o ekspansji wybraliśmy rynki, których potencjał sprzedażowy oraz szybkość wejścia na rynek stwarza możliwości wypromowania marki w możliwie krótkim czasie. To, że jesteśmy na danych rynkach z konkretnymi partnerami to nie przypadek. Jest to wypracowana relacja z partnerami, którzy rozumieją naszą strategię, którzy uwierzyli w nasz produkt i są zaangażowani w promowanie.

  • );

Jaka jest ich specyfika, podobieństwa i różnice między rynkami i konsumentami z CEE lub z zachodu a rynkiem polskim?

Z pewnością łączy nas stawianie na jakość. Zarówno samego produktu, jak i jego wykonania. Mamy tą niewątpliwą przyjemność, że nasze produkty są pięknie wykonane, a co najważniejsze dają natychmiastowe efekty. Różnice występują na poziomie konsumenckim, co przekłada się na sieć dystrybucji. Zgodnie z informacją uzyskaną od niemieckiego dystrybutora – konsument niemiecki ceni szybki efekt produktu, który może użyć w zaciszu domowym. Natomiast konsument grecki zdecydowanie woli pójść do salonu piękności czy też dobrego domu handlowego, w celu nabycia produktu lub całej usługi.

Na rodzimym rynku czy też w krajach ościennych, od czasu pandemii widzimy ogromny rozwój e-commerce. Zakupy online to już dla nas standard. Zupełnie inaczej jest na rynku włoskim, który planujemy podbić. Tam ważne jest, aby produkt był na półce sklepowej, ale również aby ekspedientka wierzyła w ten produkt i polecała go swoim klientkom. Siła rekomendacji.

Czy marce kosmetycznej z Polski trudno jest zaistnieć na obcym rynku? Jak odbierane są polskie produkty?

Polskie firmy są cenione na rynkach zagranicznych. W dużej mierze jest to zasługa bardzo dobrej jakości produktów oraz relacji budowanych przez właścicieli czy też pracowników danej firmy. Wejście na każdy rynek zagraniczny to ogrom prac, poczynając przygotowania strategii marketingowej, analizy rynku, poprzez znalezienie odpowiedniego partnera, aż finalnie – na promowaniu i budowaniu świadomości marki kończąc. Jest to ciekawy i długofalowy proces, którego efekt zależny jest od wielu czynników.

Plany marketingowe na 2023.

Wsparcie marketingowe klientów, którzy są obecni w naszym portfolio oraz promocja naszych produktów na rynku hiszpańskim i włoski. Akcje online i offline. Temat bardzo szeroki i zmienny, tak jak zmienia się świat i jego potrzeby, a zatem dostosowujemy swoje plany do potrzeb danego rynku.

Jakie kampanie marketingowe zwróciły Państwa uwagę?

Śledzimy działania marketingowe z różnych branż, nie tylko kosmetycznej. Obserwujemy jak prezentowana jest moda, wyroby biżuteryjne, ale też samochody czy meble. Inspirują nas kampanie francuskich i włoskich domów mody, pokazujące elegancję i luksus ubrane w delikatność. Wyobrażamy sobie, że klientkom, do których są kierowane, bliska będzie również nasza filozofia i sposób komunikacji. Śledzimy prezentowane przez nie trendy, takie jak slow life oraz upcycling i pomysły na współpracę z markami z innych sektorów.

Jaką radę moglibyście Państwo przekazać innym firmom, które myślą o ekspansji? Od czego powinny zacząć?

Początek przygody związanej z ekspansją związany powinien być z przyswojeniem wiedzy na temat sprzedaży poza granicami naszego kraju. Fantastyczne szkolenia z tego zakresu prowadzi PAIH. Pomocne są konsultacje z ekspertami w danej branży w danym kraju. Warto mieć plan, wybrać kilka krajów, na których w pierwszej kolejności chcemy się skupić, poznać specyfikę rynku i konsumentów. Wszystko sprowadza się do wiedzy i doświadczenia w relacjach z osobami z różnych kultur. Szkolenia ze sprzedaży poza granicami Polski są nieodłącznym elementem ciągłego rozwoju. Świat się zmienia, co pokazują nam bardzo mocno ostatnie 3-4 lata. Wiedza i doświadczenie, rozwój i plan dostosowywany do okoliczności geopolitycznych to, naszym zdaniem, klucze do ekspansji.

Jeśli interesuje Cię obecność  Twojej marki na rynkach zagranicznych – napisz do nas: s.wlodarczyk@skivak.pl

www.skivak.com

Autor
Sylwia Włodarczyk

Business Growth Specialist w Skivak

 

Czytaj również.

Zjeść ciastko,

czy mieć ciastko?

Wysyłając formularz kontaktowy udzielasz zgody na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych przez Skivak sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu oraz wyrażasz zgodę na kontakt w celu przedstawienia Ci oferty. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności.