grafika, po lewej napis, po prawej zdjęcie

To był rok e-commerce

Jaki był mijający rok dla GRUPY DOMODI? Czy w 2020 roku, udało się zrealizować planowane działania marketingowe i które trendy będą najistotniejsze dla Domodi w najbliższym czasie?
Opublikowano 16/11/2020

Najciekawsze akcje marketingowe przeprowadzone w mijającym roku.

Rok 2020 był zdecydowanie nietypowy. Sytuacja pandemiczna, która rozpoczęła się jeszcze w pierwszym kwartale, zmusiła nas do odłożenia w czasie kilku zaplanowanych wcześniej akcji wizerunkowych. Niemniej jednak udało nam się zrealizować działania marketingowe, o których warto wspomnieć.

Pierwsze z nich to Słownik mody Domodi. To online’owa i offline’owa publikacja, w której w jednym miejscu zbieramy słowa, zwroty i trendy związane z branżą fashion. Projekt idealnie wpisywał się w hasło towarzyszące naszej marce – cała moda w jednym miejscu. Jego celem było wyjście poza dotychczasowy schemat działania Domodi i dotarcie do zupełnie nowych odbiorców. Premiera słownika w obu wersjach miała miejsce 20 stycznia. Towarzyszył jej event z influencerami i dziennikarzami, wysyłka kreatywna oraz komunikacja PR.
Clue – magazyn Grupy Domodi, to drugi, kompleksowy projekt, którego w tym roku się podjęliśmy. W lipcu wypuściliśmy na rynek pierwsze wydanie naszego online’owego magazynu kierowanego do biznesu i branży marketingowej. Komunikacja kwartalnie wydawanego tytułu obejmuje mailingi, pushe webowe, social media oraz działania media relations.
Trzecie działanie to kolejna edycja albumu Homebook Design, który ujrzał światło dzienne 12 listopada. To już siódme wydanie książki, w której znalazły się najbardziej wyjątkowe wnętrza autorstwa wybranych polskich pracowni współpracujących z portalem Homebook.pl. Nowy album liczy aż 30 wyjątkowych projektów i 255 stron i będzie promowany przez najbliższe tygodnie.

Kluczowe kanały komunikacji? Jak to się zmieni w 2021?

Od zawsze naszym kluczowym kanałem komunikacji z użytkownikami są social media. Aktywnie wykorzystujemy Facebooka, Instagrama, a teraz również TikToka. Nie mniej ważne są aktywności związane z media relations, które pozwalają nam utrzymać stałą pozycję w polskich mediach. W 2021 w dalszym ciągu będziemy opierać się na tych dwóch filarach. Planujemy również szereg aktywności związanych z 10-leciem jednej z naszych platform – Domodi.pl.

Największe wyzwania, jakie stoją przed firmą

Myślę, że dzisiaj największym wyzwaniem, jakie stoi przed całym rynkiem jest niepewność, która towarzyszy pandemii i możliwym kierunkiem jej rozwoju. Cała branża musi w szybkim tempie dopasowywać się do stale zmieniającej się sytuacji, na bieżąco należy reagować również na potrzeby konsumentów. Przed Grupą Domodi stoją również wyzwania stricte produktowe – stałe ulepszanie funkcjonalności serwisu jest dla nas kluczowe.

Najistotniejsze trendy

Jako jeden z największych polskich e-commerce’ów stale obserwujemy wszystkie trendy, zarówno te w skali mikro jak i marko. Na ten moment mogę wymienić 4 kluczowe zjawiska, jakim uważnie się przyglądamy, analizujemy i implementujemy.

  1. Po pierwsze: zmiana zachowań konsumenckich. Do głosu dochodzi młode pokolenie – generacja Z – przyzwyczajeni do świata bez granic, cenią sobie mobilność. Nic dziwnego zatem, że w większości zakupów dokonują przez telefon – czy to siedząc w biurze, w autobusie lub w domowym zaciszu. Generacja Z sama dyktuje trendy, to już nie branża, lecz konsument decyduje o tym, czy dany produkt się sprzeda, czy nie. Marka ma więc odzwierciedlać ważne dla nich wartości. A oprócz tego ma być tania i “cute”. Właściwie, pokoleniem Gen Z zdają się rządzić kontrasty. Z jednej strony wydają najwięcej ze wszystkich konsumentów na produkty z segmentu wellness. A mimo to raczej są sceptycznie nastawieni do zrównoważonej mody – jak zauważają eksperci, „zetki” raczej nie wierzą w transparentność marek.
  2. Drugi istotny trend, jaki obserwujemy już od dłuższego czasu, to funkcja sklepów stacjonarnych – zakupy hybrydowe stają się zakupami przyszłości, a rok 2020 przyspieszył to znacząco. Zacierają się granice między online, a offline. Sprzedaż omnikanałowa to rzeczywista i transparentna integracja wszystkich kanałów komunikacji, dystrybucji i sprzedaży.
  3. Na naszej liście oczywiście musiała znaleźć się również ekologia i zrównoważony rozwój. Branża w której się obracamy tego wręcz wymaga. Coraz większa liczba marek uznaje za core swoich działań zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko poprzez niwelowanie śladu węglowego, powstałego podczas procesów produkcji i sprzedaży. Urzeczywistnianie tego założenia odbywa się na wszystkich płaszczyznach – od pojawienia się treści związanych z ekomarketingiem w strategii komunikacji, przez włączenie do produkcji surowców naturalnych (minimalizm ekologiczny), po zmniejszenie swojego wpływu na planetę na etapie działań związanych ze sprzedażą i logistyką.
  4. Rozwój e-commerce i marketplace’ów. W odpowiedzi na zmianę modelu ścieżki zakupowej, coraz większym zainteresowaniem konsumentów w branży wnętrz i fashion cieszą się markeplace’y – według prognoz w najbliższych latach ich rynek może wzrosnąć nawet o 40%.

Kondycja branży. Szanse i zagrożenia

Obecnie branża e-commerce jest w bardzo dobrej kondycji. Potwierdzają to nie tylko dane rynkowe, ale nasze wewnętrzne analizy i badania. Użytkownicy płynnie przenieśli swoje nawyki do online’u dlatego też marki starają się zapewnić im jak najwięcej bodźców zakupowych, w tym akcji specjalnych, rabatów czy promocji. Obecność w internecie to dzisiaj niekwestionowany “must have”. To duża szansa na sukces, a przekonały się o tym nawet małe lokalne biznesy, które zmuszone sytuacją pandemiczną zainwestowały w sklepy online i pozwoliły się znaleźć użytkownikom. To pozwoliło im także poszerzyć grupy odbiorców czy rynki zbytu. Szansą jest także łatwiejsze dotarcie do użytkownika, który pozbawiony offline’owych bodźców pozostaje dłużej w internecie i jest bardziej aktywny.
Wśród zagrożeń – na pewno obserwujemy postępujący kryzys ekonomiczny i gospodarczy oraz wzrost bezrobocia. To ostatnie znacznie wpływa na nastroje konsumenckie.

Inwestycje

Praktycznie cała nasza działalność to inwestycja w innowacje i rozwój naszych serwisów. W 2021 będziemy rozbudowywać nasze produkty, chcemy aby odpowiadały one na realne potrzeby Polaków.

Autor
Martyna Głowińska

marketing i PR manager w Grupie Domodi

GRUPĘ DOMODI tworzą trzy serwisy: allani.pl, domodi.pl i homebook.pl, które są agregatorami ofert sklepów internetowych.

Zjeść ciastko,

czy mieć ciastko?

Wysyłając formularz kontaktowy udzielasz zgody na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych przez Skivak sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu oraz wyrażasz zgodę na kontakt w celu przedstawienia Ci oferty. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności.