Dobry mailing, czyli jaki? Zasady tworzenia kreacji newsletterowej
Newsletter to taki rodzaj wiadomości e-mail, który ma zbudować relację z twoim subskrybentem. Szata graficzna mailingu powinna być stała, dlatego warto już na początku dobrze przemyśleć i przygotować szablon, który będzie kojarzony z twoją marką lub produktem. Przy każdej kolejnej wysyłce będziesz jedynie podmieniał treść i ewentualnie grafiki. Brak znajomości języka HTML nie jest dziś przeszkodą, ponieważ systemy do e-mail marketingu mają własne narzędzia do tworzenia newsletterów, które są intuicyjne w obsłudze i pozwalają stworzyć kreację na wysokim poziomie.
Personalizacja wiadomości
Dobry mailing to taki, który nie ląduje w spamie. Wiadomość, wysyłana do twojej bazy subskrybentów, powinna być jak najlepiej dostosowana do profilu odbiorców. Trzeba więc przeprowadzić segmentację klientów, która jest bardzo ważnym elementem w przypadku skuteczności kampanii mailingowej. Przede wszystkim istotna jest bieżąca analiza bazy odbiorców. Możesz segmentować klientów według kilku wskaźników, takich jak dotychczasowe zakupy, lojalność, aktywność wobec mailingu oraz informacje, jakie pozostawili np. podczas zapisu do newslettera. Korzystaj z danych pozyskanych o odbiorcach i wykorzystuj je do personalizacji wiadomości. Zwracając się po imieniu do odbiorcy już na etapie tematu mailingu, zyskujesz szansę zwiększenia Open Rate. Z kolei znajomość płci adresata pozwoli dostosować ofertę i treść wiadomości pod kątem oczekiwań klienta. Przykładowo, wysyłając mailing dotyczący produktu z branży AGD, jego treść będzie się nieco różnić między sobą w zależności czy piszemy do kobiet czy mężczyzn.
Intrygujący tytuł
Musi być krótko i na temat. Tytuł mailingu powinien składać się z kilku słów, których przekaz na tyle zaintryguje odbiorcę wiadomości, że postanowi ją otworzyć i zapoznać się z treścią. W natłoku wiadomości, krótka treść pozwoli wyróżnić się spośród dziesiątek innych maili w skrzynce odbiorczej.
Angażująca treść
Wiesz już, jak segmentować bazę i analizować kampanie mailingowe, zatem możemy założyć, że znasz swoją grupę docelową, do której kierujesz newsletter. Pora zatem na przyjrzenie się tworzeniu tekstu, który jest bazą każdej wiadomości. Przede wszystkim pamiętaj, że czas jaki użytkownik ma na przeczytanie wiadomości uległ skróceniu. Odbiorca maila dziś raczej skanuje treść w poszukiwaniu słów kluczy niż czyta cały mailing. Pisz zatem prostym językiem, unikaj długich, zbyt rozbudowanych i niezrozumiałych dla czytelnika zdań. Wykorzystuj krótkie hasła, skojarzenia i czasowniki w formie czynnej. Chcąc określić poziom trudności tekstu, skorzystaj ze współczynnika mglistości, czyli Gunning Fog Index. Narzędzie to wskaże słownictwo, które warto zmienić na prostsze, tak by tekst był bardziej przyjazny w odbiorze. Pisząc treść newslettera, nie zapominaj również o języku korzyści. Odpowiedni dobór słów niesie dla czytelnika określoną wartość, a mail, z którego użytkownik dowie się czegoś ciekawego nie tylko o samym produkcie, ale również np. o jego zastosowaniu, o tym jak dany produkt może wpłynąć na jego codzienne życie czy np. ułatwić mu pracę.
Zachęcaj użytkowników do działania przy pomocy butonów call to action, które przeniosą subskrybenta na stronę www danego produktu czy pełnej wersji artykułu, którym chcesz zainteresować czytelnika.
Skuteczny mailing to jedna z lepszych form dotarcia do klienta. Zdobycie wiedzy na temat jego efektywności pomoże osiągać jeszcze lepsze efekty konwersji w przyszłości, a nawet zoptymalizować koszty kampanii email marketingowej. Jest o co walczyć, bowiem pomimo pojawiających się nowych kanałach w marketingu, newslettery to wciąż mocne ogniwo w omnichanellowej komunikacji z klientem.
Wartościowa treść
Tworząc wiadomość pamiętaj by jej zawartość była dla użytkownika wartościowa. Dzisiejszy konsument przyzwyczajony jest, że zapis do bazy newsletterowej jest tożsamy z uzyskaniem korzyści – rabat, bezpłatny e-book lub inny gratis. Za wysyłką wiadomości newsletterowych musi iść konkretny cel marketingowy, tak więc skuteczność dobrego mailingu jest nie tylko zależna od jego formy i aspektów technicznych, ale także znajomości grupy docelowej i jej potrzeb.
CASE STUDIES
Na początku pandemii koronawiursa w Polsce zauważyliśmy, że powszechnym problemem, z którym zmagają się rodzice jest kreatywne zajęcie czasu swoim dzieciom. W czasach kiedy praca zdalna stała się codziennością, a szkoły zostały zamknięte wsparcie pracujących rodziców w animacji czasu wolnego ich pociech stało się bardzo pożądane. W odpowiedzi na zapotrzebowanie tej grupy, wspólnie z centrum handlowym z Wrocławia – Magnolia Park, przygotowaliśmy ebook dla rodziców, który klienci po wydrukowaniu mogli przekazać do zabawy swoim dzieciom.
10-stronicowa książeczka wspierała umiejętność logicznego myślenia, rozpoznawania kolorów, liczenia, a także rozwijała zdolności motoryczne dzieci. Zestaw zabaw dystrybuowany był poprzez bazę mailingową centrum, a także wysyłany do osób, które zapisały się do grona nowych odbiorców, z poziomu głównej strony centrum.
Premiera książeczki miała miejsce 21 kwietnia – intensywne działania promocyjne trwały 2 tygodnie i odbywały się wyłącznie za pomocą mediów społecznościowej i kampanii płatnej w sieci Facebook. W bazie pozyskaliśmy 977 nowych rekordów. Średni CTR kampanii wynosił 66,51%, a open rate kształtował się na poziomie 73,2%.